Támogató környezetbe került, a kollégák pozitívan, türelemmel fordultak felé – interjú

Egy új munkavállaló integrációja minden esetben odafigyelést és erőfeszítést igényel, különösen, ha speciális dolgozói igényekkel szembesülünk munkáltatóként, felettesként. Gergő történetével egy korábbi interjúban foglalkoztunk, aki Asperger-szindrómás fiatalemberként állt munkába a Magyar Posta informatikai területén. Szakmai mentorát, Jeney Zalánt, a Magyar Posta Kiemelt Irodaházak IT Kliens Üzemeltetési Csoport művezetőjét kérdeztük Gergő beilleszkedésének folyamatáról és az ezzel kapcsolatos tapasztalatairól.

Mi volt az első benyomásuk Gergőről?

Gergő az első megváltozott munkaképességű munkatársunk a csoportban, így érdeklődve vártuk a közös munkát. Podmaniczky Éva, a Magyar Posta speciális foglalkoztatási szakértője már az állásinterjú előtt felkészített minket Gergő fogadására. Beszélt nekünk az autizmus sajátosságairól, arról, hogy nagyjából mire számíthatunk, mire figyeljünk oda Gergővel kapcsolatban, és hogyan kezeljük az esetleges váratlan szituációkat, amikkel kapcsolatban eddig nem volt tapasztalatunk. A felkészítés után már egyáltalán nem ért bennünket váratlanul Gergő sajátos viselkedése. Első találkozásunkkor csendes, visszahúzódó volt és szimpatikus számunkra.

Hogy zajlott az éles állásinterjú? Mit tudtak meg Gergőről és mi volt az, ami meggyőzte Önöket, hogy érdemes őt alkalmazni?

Éva is részt vett az interjún, és ez nagy mértékben segítette a Gergővel való kommunikációt. Gergőn látszódott, hogy nehezére esik beszélgetni, kizárólag csak a kérdésekre válaszolt, de nem kezdeményezett párbeszédet. Az interjú során kiderült, hogy nem csupán érdekli az informatika, szakmailag is felkészült.

Mi volt az ajánlat specifikuma, hogyan szabták Gergő igényeire a munkakörülményeket, munkakört?

Gergőt eredetileg adminisztrációs feladatok elvégzésére vettük fel, de az informatikai végzettsége és tudása miatt, már a kezdésekor a céljaim között szerepelt, hogy idővel egy teljes értékű DeskTop üzemeltetői feladatkör elvégzésére is képes legyen. Ehhez kellett némi tapasztalat és egy kis idő. A munkakörülményeken nem kellett változtatnunk, jól beilleszkedett az irodai környezetbe.

Mik voltak az elején a tapasztalatok, visszajelzések egyik és másik oldalról és mi változott azóta? Voltak nehézségek?

Gergő számára az emberekkel való kommunikáció jelenti a legnagyobb nehézséget jelenleg is, ezért abban kellett és kell a legtöbbet segíteni neki. Például az első hetekben nehézséget jelentett, hogy nem kaptunk visszajelzést Gergőtől. Lassan, nagyjából 1 hónap elteltével kezdett nyitni felénk, itt viszont már érezhető volt rajta, hogy kezdi megszokni, elfogadni az új környezetet és a kollégákat. A rábízott feladatok elvégzéséhez szükséges helyspecifikus tudnivalókat gyorsan elsajátította, az elejétől kezdve precízen és szakszerűen végzi el a rábízott munkát, mára pedig már teljesen önállóan dolgozik. 

A felhasználók által bejelentett hibajegyekből február óta már névre szólóan kap munkalapot, és ezeket a feladatokat a legtöbb esetben egyedül végzi el, ha mégis elakad, már nem fél segítséget kérni. A munkák dokumentálását is önállóan csinálja végig. Az épületben is egyre gyakrabban mozog önállóan, pedig kezdetben mindig el kellett kísérnünk a munkavégzés helyére. A kommunikációban is jelentős előrelépés tapasztalható: időnként már ő kezdeményez beszélgetést, és volt arra is példa, hogy telefonon egyedül egyeztette a felhasználóval a munkához kapcsolódó kérdéseket. 

Úgy gondolom, hogy nagyon jól be tudott közénk illeszkedni, a munkájával is elégedettek vagyunk, így Gergő fél éves határozott idejű munkaszerződését nemrég meghosszabbítottuk újabb félévvel. Egy elfogadó, és támogató környezetbe került, a kollégák is konstruktívak voltak, türelemmel fordultak felé, így Gergőnek sem volt ellenvetése a szerződés meghosszabbításával kapcsolatban, szívesen marad nálunk a továbbiakban is.